Allmänna köp- och leveransvillkor

ALLMÄNNA KÖP OCH LEVERANSVILLKOR

Utgåva: 2024-11-07 / v. 1.0

Allmänt

Dessa användar-, köp- och leveransvillkor (”Allmänna villkor”) beskriver de villkor som gäller mellan dig som kund (nedan ”Kunden” eller ”du, dig, din och ditt”) och aktivaLIV International AB, org. nr: 559502-6872 som produkt- och tjänsteleverantör (nedan ”aktivaLIV” eller ”vi, oss, vår och vårt”) rörande köp och hyra oavsett platsen för köp- eller hyresavtalets ingående. Det omfattar även distanshandelsplatser som exempelvis Tradera. De Allmänna villkoren gäller tills vidare och aktivaLIV förbehåller sig rätten att från tid till annan göra ändringar i de Allmänna villkoren, vilka gäller köp och andra avtal som ingås fr.o.m publicering. De vid var tid gällande Allmänna villkoren finns publicerade på https://aktivaliv.se/allmanna-kop-och-leveransvillkor/

Dessa Allmänna villkor följer svensk lagstiftning, som kan skilja sig åt beroende om du är privatperson (konsument) eller representerar ett företag (näringsidkare).

Åldersgräns

För att ingå avtal med aktivaLIV måste du ha fyllt 18 år eller ha målsmans skriftliga samtycke, alternativt vara godkänd som registrerad organisation eller näringsidkare.

Köp i Sverige

Vissa produkter och tjänster levereras enbart i Sverige. Det kan bero på immateriella rättigheter, exportrestriktioner eller att fraktlösningen blir för komplicerad eller kostsam. Om du försöker kringgå dessa regler kan det utgöra lagbrott och ett brott mot dessa Allmänna villkor och du ansvarar då för krav från rättighetshavare till följd av sådant kringgående.

Betalning

Betalning skall vara oss tillhanda senast på fakturans förfallodag utan tillkommande kredittid och sker via Bankgiro. Köpta varor ska – om annat inte har överenskommits – avhämtas hos oss senast inom tre (3) dagar efter varorna meddelats tillgängliga. Vid avhämtande eller annat utlämnande av varorna ska betalning ske via Bankgiro, då vi av säkerhetsskäl undviker kontanthantering. Moms tillkommer ej för priser som anges på hemsidan.

Ombokning / Avbeställning

För ombokning eller avbeställning av bokade tjänster gäller följande, om inte annat överenskommes mellan Parterna. Ombokning till annat datum och/eller omfattning är möjlig om det kan ske med hänsyn till våra inbokade åtaganden och vad som är praktiskt genomförbart (t.ex. gräns för antal deltagare). Du svarar för eventuella utgifter till tredje man (t.ex. avgifter för lokaler, trycksaker, anlitade föreläsare m.m.) som kan uppstå eller ej är möjliga att förhandla bort om du vill omboka. Vi bistår med vad som är skäligt för att undvika sådana utgifter men kan genom bokningen själva vara bundna till utgifter vid om- och avbokning.

Utöver vad som har angivits om eventuella utgifter till tredje man för ombokning ovan, gäller för avbokning inom 30 dagar innan tjänstens genomförande att den debiteras med 50% av avtalat belopp för tjänster. Avbeställning inom 14 dagar debiteras med 100% av det avtalade beloppet.

Personuppgifter

När du blir kund hos oss eller begär en offert lämnar du vissa personuppgifter till oss. Vi sparar följande uppgifter från registreringen: namn, adress, postnummer, postadress, e-postadress, telefonnummer, intresseområden och vad vi har offererat, du har beställt och vi har levererat.

aktivaLIV sparar och behandlar sparade uppgifter för att motverka bedrägeri och annan brottslighet.

aktivaLIV kan komma att överföra sparade uppgifter till Polisen och andra som kan komma att konsulteras till följd av misstanke om brottslig verksamhet. Vi kommer inte att sprida uppgifterna till tredje man.

I och med att du använder våra tjänster, handlar i vår butik eller webbshop, accepterar du dessa Allmänna villkor och samtycker till att vi sparar och behandlar uppgifterna på det sätt som framgår av dessa Allmänna villkor. Som användare eller kund till oss samtycker du till att vi skickar information, t.ex. nyhetsbrev, erbjudanden, kampanjer och marknadsundersökningar till dig. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke till att vi använder dina uppgifter i marknadsföringssyfte genom att kontakta oss via e-post.

Du kan genom skriftlig begäran till oss begära rättning av dina personuppgifter. Du har också rätt att en gång per år skriftligen begära och få ut information om vår behandling av dina personuppgifter.

Läs mer om personuppgifter i vår Integritetspolicy.

Reklamationer, garanti och ångerrätt

Om du är konsument gäller reglerna i lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59) för garanti och ångerrätt.

Blankett för ångerrätt vid konsumentköp:

Ångerblankett vid distansköp för konsumenter

Vi garanterar att vi genomför tjänster med hög kvalitet.

Cookies

Vi använder s.k. ”cookies”, vilket är en informationsfil som skickas från en webbplats till din dator, där den lagras. I de flesta fall innehåller dessa cookies inställningar som du har gjort på webbplatsen, information om att du är inloggad m.m. Cookien kan inte identifiera dig personligen, endast den webbläsare som finns installerad på din dator och som du använder vid besöket. Du har möjlighet att förhindra oss att lagra cookies på din dator. Alla webbläsare är olika och har olika inställningar, men alla har möjligheten att hindra webbplatser från att föra över cookies till din dator. Vänligen notera också att vissa funktioner hos oss kan sluta fungera som tänkt för dig om du stänger av cookies.
Läs mer i vår Cookie Policy.

Vårt ansvar för fel

I vårt utbud kan tjänster när som helst tas bort. Likaså kan tjänster, funktioner och utbud läggas till.

Vårt ansvar för fel begränsar sig till vad som anges som ansvar för tjänsten. Därutöver bär vi inget ansvar för några skador – vare sig direkta eller indirekta skador eller följdskador – till följd av fel eller brister i tjänsten. Detta innebär bland annat att vi inte i något fall ansvarar för skador relaterade till datahaverier eller förlust av data, förlorad inkomst, person- egendoms- och ideella skador, m.m.

Ditt ansvar

Vid överträdelser av dessa Allmänna villkor ska du ersätta oss för den skada som vi drabbats av till följd av överträdelsen, inklusive eventuella krav från tredje man.

Tvistelösning och tillämplig lag

Om olika uppfattningar om ansvaret vid en reklamation föreligger och vi inte hittar en för bägge parter acceptabel lösning, rekommenderar vi att du som konsument i första hand vänder dig till Allmänna Reklamationsnämnden för en opartisk bedömning. Vi kommer att följa ARN:s rekommendationer.

Tvist enligt dessa Användarvillkor ska om vi inte kommer överens, avgöras av allmän domstol enligt svensk lag.